اسفندیار شریف زاده

صفحه شخصی خاطرات و سرگذشت من

با سلام
این صفحه بمنظور یادداشت و حفظ سرگذشت و خاطرات زندگی خودم طراحی و تدوین می کنم . تا در همه جا بتوانم انرا در اختیار داشته و ویرایش کنم .
نیتم از ایجاد این وبسایت جنبه نمایشی و تبلیغی نبوده و نیست صرفا جهت نگهداری و حفظ و در دسترس بودن سرگذشت زندگی ام می باشد. به همین دلیل بجز خانواده و نزدیکان ، دیگران از این صفحه اطلاع ندارند.

بایگانی

مشهد مقدس

اولین سفر مهم من بعد ماموریت های جبهه به سال های دهه 60 برمی‌گردد، که اولین بار توفیق پیدا کردم به زیارت حضرت امام رضا علیه السلام نائل شوم، تعدادی از مسؤلان شهرستان کازرون طی یک سفر 2 روزه به نیت زیارت امام رضا و با هواپیمای نظامی c-130 به مشهد مقدس رفتیم، این سفر زیارتی را فرمانداری کازرون هماهنگ کرده بود و بخاطر اینکه هزینه هواپیما کمتر شود  از آن هواپیما استفاده کردیم، داخل هواپیما دو ردیف صندلی سرتاسری چیده بود و اصلا شبیه داخل هواپیماهای مسافربری نبود، اما برای ما که اولین بار بود سفر هوایی را تجربه می کردیم خیلی جذاب و بیاد ماندنی.

بعد از فرود در فرودگاه مشهد عازم محل استقرار شدیم و بلافاصله به زیارت امام رفتیم، اولین منظره دیدار حرم خیلی برایم اهمیت داشت خوب قطعا یکی از آرزوی های همه ما محقق شده بود و توانسته بودیم وارد حرم شویم بنابرین ضمن اینکه کاملا تحت تاثیر آن فضا و بارگاه معنوی و مقدس قرار گرفته بودیم، برای ورود و لمس ضریح امام شور و ولع خاصی داشتیم که اتفاق افتاد. آن زیارت  برایم ماندگار شد.

به دلیل  مسؤلیت من در دوران خدمت در اداره کل ودر کنار وظیفه اداری هماهنگ کننده و مجری اعزام مدیران فعال در امر اقامه نماز مدارس به مشهد مقدس نیزبودم، چون برنامه‌ وزارتی این بود که در طول سال تعدادی از مدیران و مسئولان مدارس که در برنامه های اقامه نماز مدارس فعال تر بودند را بمنظور قدردانی از زحمات شان به زیارت مشهد می بردیم، من مسؤل کاروان های اعزام بودم، به همین دلیل از سال 1377 تا 1382 سالی چند بار توفیق زیارت مشهد مقدس بدست آمد.

زیارت کربلا و عتبات عالیات

خوب یکی از آرزوهای ما که همیشه به زبان نیز آورده می شد زیارت حرم امامان معصوم علیهم السلام در عراق بود بخصوص زیارت امام حسین علیه السلام.

در سال 1382 در آموزش و پرورش ناحیه یک امکان این زیارت مهیا شد، کسانی که مایل به زیارت بودند نام نویسی کردند و نام من نیز در لیست گروه اول قرار گرفت.

یادم می آید هزینه سفرمان آن سال 200 هزار تومان شد. که پرداخت کردیم.

روز اعزام فرا رسید و کاروان ما که متشکل از همکاران اداری بود اعزام شدیم، طوری حرکت کردیم که صبح روز بعد در مرز شلمچه باشیم، از صبح روز موعود که پشت دروازه ورودی عراق در شلمچه رسیدیم تا عصر آن روز ما معطل شدیم ، یکی از دلایل معطلی این بود که چون آن زمان صدام ساقط شده بود و دولتی در عراق روی کار نیامده بود فرمانده عراق یک آمریکایی بود و تمامی رفت و آمد ها توسط آمریکایی ها کنترل و رصد می شد، بهرحال حدود ساعت 6 عصر از مرز عبور کردیم وسوار ماشین شدیم و از مرز شلمچه ایران وارد شلمچه عراق شدیم ، عبور از مرز شلمچه برای من خیلی جالب و خاطره انگیز بود بخاطر اینکه خاطرات زمان جبهه که درسنگرهای شلمچه در خاک عراق بودیم برایم زنده شد.

هوا تاریک شده بود که به شهر بصره رسیدیم، شهر بصره واقعا شهر جنگ زده بود، شب را ماندیم و صبح روز بعد به سمت شهر نجف حرکت کردیم.

در مسیر شهر نجف که حدود 7 ساعت طول کشید، آنچه خیلی به چشم می آمد حاکمیت بلامنازع آمریکایی ها بود و عبور و مرور خودروهای نفربر نظامی آنها.

بهر حال جو حاکم باعثِ شده بود که همه نگران چگونگی سفر باشیم.

حوالی ساعت 13 به شهر نجف، و جوار حرم مطهر مولا علی علیه السلام رسیدیم، در هتل مستقر و بعد از صرف ناهار با اشتیاقی غیر قابل وصف به زیارت حرم مولای متقیان حضرت علی علیه السلام شتافتم، خوشبختانه محل استقرار ما خیلی نزدیک بود بهمین خاطر مشکلی خاصی نداشتیم.

حرم مطهر علی علیه السلام، برای من و برای همه شیعیان ابهت و عظمت خاص و فوق العاده ای داشت و دارد، با قلبی آماده و مشتاق پا به ورودی حرم گذاشتم و با ذکر سلام که بی وقفه بر زبانم جاری بود وارد صحن اصلی و سپس خودم را در کنار مضجع مطهر دیدم، وصف حال مشکل است،

یاد این شعر زیبای استاد سخن سعدی افتادم

لشکر کش فتوت و سردار اَتقیا

فردا که هرکسی به شفیعی زنند دست

ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی

سال 82 که به زیارت بارگاه ملکوتی نائل شدم، حرم هیچگاه شلوغ نبود، به طوری که براحتی در کنار ضریح مطهر نشستم و زیارت نامه را کامل خواندم و مزاحمتی برای کسی ایجاد نمی شد!!

بهرحال یکی از آرزوهای دوران زندگی محقق شد و قبر شریف مولی علی را در بغل گرفتم.

بعد از این زیارت خارج شدم و وارد قبرستان معروف وادی السلام شدم.

وادی السلام معروف ترین بزرگترین  قبرستان دنیاست. قبرستان  وادی السلام  که در شمال شهر نجف و حرم مطهر امیر المومنین(ع ) قرار گرفته مرقد پیامبران حضرت "هود "(ع) ،حضرت "صالح " (ع) مقام امام زمان (عج ) و آرامگاه شخصیت های بزرگ شیعه را در خود جای داده است. همچنین مدفن برخی شاهان از جمله مظفرالدین شاه، احمد شاه،محمدعلی شاه و امیر کبیر میباشد.

قبرستان وادی السلام قبرستان مهیبی است با مقبره ها و مزارهای عجیب...

***

شهر نجف اماکن مذهبی، تاریخی و دیدنی زیادی دارد، مسجد کوفه، مسجد سهله،.... از اماکنی بود که زیارت و دیدن کردیم.

سه روز در شهر نجف ماندیم و زیارات کامل شد، سپس به کاظمین رفتیم و مرقد مطهر حضرت امام موسی کاظم علیه السلام و... را زیارت کردیم،

ورود به کربلا

روز بعد به قبله آرزوها، کربلا رسیدیم

بر مشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا

بردلم ترسم بماند آرزوی کربلا

بعد از استقرار بی درنگ و با حالی خوب به حرم مطهر سید الشهداء رفتم، وارد حرم شدم با آرامش  و کنجکاوی خودم را در کنار مضجع مقدس دیدم، شش گوشه قبر معروف را مد نظر داشتم، زیارت کردم و بخاطر اینکه جمعیت زیاد نبود، موفق شدم در کنار مقبره نشسته، زمزمه کنم و زیارتنامه و دعا بخوانم.

باورم نمی شد حرم اینقدر خلوت باشد، البته در سال 82 هنوز کاروان‌های زیارتی به شکلی که مرتبا زوار را اعزام کنند تشکیل نشده بود.

بهرحال بعد زیارت مضجع شریف امام حسین علیه السلام  به بقیه اماکن حرم سری زدم،

* مزار شهیدان بنی هاشم
مزار شهیدان بنی هاشم در کنار مزار علی اکبر و پایین پای مبارک امام حسین علیه السلام، قرار دارد. بر اساس روایات، بنی اسد وقتی شهیدان را به خاک سپردند جنازه های شهیدان بنی هاشم را، که در یک خیمه توسط امام حسین(علیه السلام) جمع آوری شده بود، پایین پای آن حضرت دفن کردند و سپس چند متر پایین تر از آن دیگر شهیدان کربلا، غیر از بنی هاشم، را به خاک سپردند.
* قبرهای دیگر شهیدان کربلا
تمامی شهیدان کربلا، به جز حضرت ابوالفضل، حربن یزید ریاحی و حبیب بن مظاهر، در نزدیکی قبر حضرت امام حسین(علیه السلام) به خاک سپرده شده اند و قبرهای آنان در سمت جنوب شرقی ضریح امام حسین(علیه السلام)، به فاصله چند متری آن قرار دارد.

طاقچه های نگهداری کتب قرآن و ادعیه نظرم را جلب کرد، اینکه روی بعضی طاقچه ها و کتاب‌ها لایه ای از گرد و خاک نشسته بود، بیانگر این بود که در زمان حکومت صدام، زیارت قبر امام حسین علیه السلام و دیگر حرم های مطهر سهل الوصول نبود، البته با خبر بودیم که آنزمان دربهای حرم بسته و فقط اوقات خاصی باز می شد!

بعد زیارت امام حسین علیه السلام، بین الحرمین را طی کردم (فاصله بین حرم امام حسین و حضرت عباس علیه السلام را بین الحرمین می گویند) و مشرف شدم به زیارت حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس، آنجا نیز حال و هوای خود دارد، روح حاکم بر این حرم ها را نمی توان بیان کرد، توفیق زیارت حضرت ابوالفضل نیز حاصل شد.

بعد از فرصت مناسبی که برای زیارت کربلا به ما داده شد، سفر سامرا و زیارت حرم های مطهر حضرت امام حسن عسکری، و امام هادی علیه السلام برنامه بعدی ما بود.

برای آن سفر از لحاظ امنیتی بیشتر مراقبت می شد چون آن حوالی جنگهای چریکی تروریست‌های طرفدار صدام هنوز ادامه داشت.

بهمین خاطر طول سفر و ورود به شهر سامرا خیلی کوتاه حدود 2 ساعت بود، بعد از اینکه به سامرا رسیدیم بلافاصله وارد حرم شدیم و ضریح مطهر امام یازدهم و امام نهم...... را زیارت کردیم.

سعی داشتیم برنامه زمانی را دقیق اجرا کنیم چون بنا بود بلافاصله بعد از زیارت به کربلا برگردیم.

بعد از زیارت همه جمع شده و کاروان به سمت کربلا حرکت کرد، فاصله حدود 220 کیلومتر و سه و نیم ساعت طول کشید .

روز آخر در کربلا مجددا توفیق زیارت فراهم بود و از فرصت استفاده کردیم.

و صبح روز کاروان ما کربلا را ترک و عازم کشور شدیم.

به لطف و مدد الهی، سفر زیارتی مان به نجف و کربلا به دل چسبید و با رضایت کامل همه ما همراه بود.

زیارت زینبیه

در سال 1389 تعدادی از مدیران اداره کل و نواحی شیراز یک کاروان حدود 10 نفره متشکل از مدیرکل، چند نفر از معاونین و روسای چهار ناحیه شیراز تشکیل داده و با برنامه ریزی قبلی عازم سوریه و زیارت حرم مطهر حضرت زینب کبری شدیم.

پرواز ما از فرودگاه شیراز شروع و از طریق خاک ترکیه به دمشق پایتخت سوریه رسیدیم، سوریه در آن دوره آرام بود و هیچ مشکلی‌ نداشت، بعد از اینکه هواپیمای ما در فرودگاه دمشق، فرود آمد بلافاصله عازم محل اسکان شدیم، محل استقرار ما مجموعه هتل های بازار ورودی محله زینبیه بود، مطابق معمول بعد از استقرار در محل مشتاقانه به سمت حرم حضرت زینب (س) شتافتیم، وارد حرم شدیم، حرم این بانوی بزرگ اسلام نیز مظلومیت عجیبی داشت، داستان زندگی و اسارت حضرت زینب هر انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد، بهرحال با همین حال و هوا زیارت کردیم و سپس برای اقامه نماز جماعت وارد مسجدی شدیم که در جوار حرم بود.

بعد از زیارت حضرت زینب، نوبت رسید به مشرف شدن به حرم طفل خردسال امام حسین علیه السلام، حضرت رقیه، حرم حضرت رقیه در مرکز شهر دمشق واقع شده است.

توفیق زیارت حضرت رقیه نیز بدست آمد، طبیعی است که حال و هوا و احساسی که در این اماکن روحانی و معنوی حاصل می شود را نمی توان منعکس کرد، در مدتی که در شهر دمشق بودیم دو بار موفق به زیارت حضرت رقیه شدیم و چندین بار نیز حرم حضرت زینب سلام الله علیها را زیارت کردیم.

فرصتی داشتیم تا در شهر دمشق نیز گشت و گذاری داشته باشیم و از وضعیت شهر و بازار و مردم باخبر بشویم.

برخی اماکن مذهبی شهر را دیدیم از جمله مقبره دکتر علی شریعتی را نیز زیارت کرده و فاتحه خواندیم.

دکتر شریعتی ، هنگامی که با فشار رژیم پهلوی، قرارگرفت تبعید شد، در سن چهل و چهارسالگی از دنیا رفت. پیکر «دکتر علی شریعتی»، به دلیل مانع تراشی های حکومت پهلوی، به ایران وارد نشد و در سوریه توسط دوستدارانش نشییع شده و پس از اقامه ی نماز میت توسط «امام موسی صدر»، در قبرستانی در مجاورت تربت پاک حضرت زینب(سلام الله علیها)  مدفون گردید و هم اکنون نیز در همان مکان قرار دارد.

زیارت خانه خدا

در بهار سال 1391 حسن ختام زیارتی واقع شد و مشمول لطف الهی شدم، زیارت مسجدالحرام، مشجدالنبی و حرم مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، همچنین قبرستان بقیع موهبت بزرگی بود که خداوند نصیبم کرد.

بعد از پرواز از شیراز مستقیما به مدینه النبی رسیدیم، و تشریفات ترخیص از فرودگاه به محل هتل التیسیر انجام و ما در هتل اسکان یافتیم، خوب طبیعی بود که برای ورود به مسجد النبی عجله داشته باشیم، در اولین فرصت مهیای زیارت شده به حرم رفتم، قبر مطهر پیامبر اکرم در مسجدالنبی واقع شده و آنجا نمی شود به شیوه دیگر حرم ها زیارت کرد، ایستادن و زیارت نامه خواندن ممنوع فقط می شود سریع عبور کنید و در همین حال از دریچه ای کوچک مقبره پیامبر را زیارت.

مسجد النبی

نوبت به قبرستان بقیع رسید، قبرستان بقیع در جوار مسجدالنبی بین ما شیعیان از اهمیت و احترام بسیار زیادی برخوردار است.

چون مزار امامان معصوم علیهم السلام، حضرت امام حسن، امام سجاد، امام باقر، امام صادق و به قولی قبر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آنجاست.

متاسفانه این قبرستان توسط وهابی های آل سعود، ویران شده و بصورتی است که فقط می توان با فاصله ایستاد و زیارت کرد و سلام داد.

زیارت حج ما مدینه قبل بودیم و باید آماده می شدیم جهت عزیمت به مکه.

روز بعد به سمت جده پرواز کردیم و پس از رسیدن به جده جهت احرام به مسجد شجره رفتیم، کسانی که عازم مکه هستند واجب است در مسجد شجره لباس اِحرام را بپوشند و به اصطلاح مُحرِم شوند.

بعد از مُحرِم شدن بوسیله اتوبوس از جده به سمت مکه حرکت کردیم، حال عجیبی بود، شب بود که رسیدیم به مکه و به هتل محل اسکان رفتیم.

برای بار اول باید بصورت کاروان وارد مسجد الحرام می شدیم بعد از صرف صبحانه آماده شدیم و با حال معنوی خاصی و بعد از توضیحات مدیر کاروان و روحانی کاروان به صورت گروهی و از با یکدستگاه اتوبوس به سمت خانه خدا حرکت کردیم.

جمال کعبه گر تورا نشان از آن لقا دهد

درون تیره ترا به نور حق صفا دهد

به سعی مروه و صفا اگر شوی ز خود رها

چو هاجر از درون دل بر آوری خدا خدا

همه کاروان با دقت و آرامش و آمادگی غیر قابل وصف وارد مسجد الحرام شدیم و چشم مان به جمال و جلال و جبروت کعبه افتاد، واقعا لحظه ای بی نظیر و غیر قابل وصف بود، طبق دستورات زیارت طواف کردیم

اعمال حج عمره، احرام، طواف (هفت دور چرخیدن اطراف کعبه)، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، تقصیر و طواف نساء و نماز آن از اعمال واجب بود که انجام دادیم.

اعمال آن روز حدود سه ساعت طول کشید و سپس نماز ظهر را در مسجدالحرام به جماعت اقامه کردیم و به محل اسکان برگشتیم.

روزها و نوبت های بعد بصورت انفرادی مشرف می شدیم و اعمال را بخصوص نماز در ایوان مشرف به کعبه را بجا می آوردیم.

ایوان دور تا دور کعبه کاملا مشرف به کعبه بود و محلی زیبا و آماده برای تماشای جمال زیبای کعبه بود و اتفاقا یکی از کارهای مهم زائرین همین تماشای کعبه بود.

در زیارت و سفر معنوی حج اغلب مکان های مهم و دیدنی مورد بازدید و زیارت قرار گرفت.

مقام ابراهیم، ناودان طلا، حجرالاسود، پرده کعبه، قبر حضرت حمزه عموی پیامبر و... همچنین مساجد معروف

1 - مسجد قبا، مسجد ذوقبلتین، 3 - مسجد جمعه، 4 - مسجد فضیخ، 5 - مسجد فتح، 6 - مسجد على، 7 - مسجد غمامه، 8 - مسجد الاجابه (مباهله)، 9 - مسجد فاطمة الزهراء، 10 - مسجد امام على بن ابى طالب، 11 - مسجد سلمان، 12 - مسجد شجره

که توفیق زیارت برخی از آنها حاصل شد.